De franchisenemer en “zijn” webwinkel

Een mevrouw in de winkel brengt keurig haar onlangs gekochte jurkje terug met de mededeling dat het jurkje bij nader inzien toch niet de juiste kleur had. “Maakt u zich geen zorgen” zegt de dame tegen de verkoopster, “ik heb in uw webwinkel al de juiste kleur besteld en afgerekend!” De verkoopster geeft de dame netjes haar geld terug. 
Tot zover lijkt er niets bijzonders aan de hand, maar het verhaal erachter is toch iets anders!Een deel van de klanten van VDH Corporate Finance is werkzaam als franchise-ondernemer in de retail, o.a. In de mode en fietsenbranche. Naast de gebruikelijke besognes van de ondernemer en zijn onderneming, welke vaak branche-onafhankelijk zijn, is er één fenomeen waar ik mij hoogst over verbaas, namelijk de webwinkel. Het is natuurlijk algemeen bekend dat de online verkopen voor het overgrote deel van de retail substantieel toenemen en daardoor onmisbaar worden. Dit geldt zeker ook voor de mode-branche. Onze ervaring leert echter dat franchise-gevers van bekende modeketens dit lucratieve stuk omzet liever voor zichzelf houden.
In het aangehaalde voorbeeld aan het begin van dit artikel, blijft de verkoopster in de franchise-winkel achter zonder een verkoop en loopt daardoor een marge van ongeveer 50% (niet afgeprijsd) mis. Je zou verwachten dat de webwinkel, in handen van de franchisegever, de franchisenemer beloont. De franchisegever krijgt namelijk “gratis” omzet aangeleverd. Echter mijn ervaring keert dat de franchisenemer veelal niets of in de beste gevallen een zeer klein percentage (denk aan 1 %) ontvangt.
Er zijn wel degelijk enkele goede voorbeelden van franchisegevers die hierin voorop lopen en marge verdelen op basis van klantenlijsten, werkgebieden, omzet etc. Een uiteindelijke oplossing zal wellicht nooit helemaal voldoen aan alle wensen, maar bij een volwassen en eerlijke verstandhouding zal die er zeker komen.
Mijn gratis advies aan deze franchisegevers: ga rond de tafel met uw franchisenemers en spreek een regeling af waarbij de laatste een eerlijk percentage krijgt van deze omzet. Het is leven en laten leven!
VDH Corporate Finance heeft ervaring met deze materie en kan u ondersteunen bij uw onderhandelingen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *